[us_page_title description=”1″ align=”center”]

Fallgropar när man beställer abonnemang på fruktkorgar

Vissa av våra kunder har tidigare abonnerat på fruktkorgar hos mindre seriösa handlare som trixat med både frukten och tolkningar av avtal. Vi har tacksamt tagit emot deras dyrköpta erfarenheter och visar här vilka fallgropar du kan råka ut för.

  • Bindningstid är en typisk sak som man måste kolla. Vi har 4 veckors uppsägning, men har sett exempel på 12 månader.
  • EKO kan betyda ekonomisk. Vill du ha ekologisk frukt ska du se till att leverantören har certifikat enligt Europarådets förordning 834/2007. Det kallas ofta SMAK-certifiering eftersom SMAK är certifieringsorganet i Sverige.  Annars kanske Eko-frukt står för Ekonomiskt lönsam frukt. Riktig Eko-frukt märks med ett grönt löv av små EU-stjärnor.
  • Är frukten väldigt billig är det troligt att din leverantör köper in restpartier på spotmarknaden. Den frukten kan vara bra, men kan lika gärna ha passerat ”bäst före datum”.
  • Nästan all vår frukt är importerad direkt från odlaren av oss själva. Den är i allmänhet 4-7 dagar från skörd när vi levererar korgarna. Det är kanske en vecka kortare än i matbutiken. Mindre fruktkorgsföretag köper frukt från större importörer. Då får de frukt enligt principen ”Först in först ut”.
  • Titta på bilarna som transporterar fruktkorgarna. Ser du inget kylaggregat på taket kommer du nog få för varm frukt på sommaren och för kallt lagrade gråbruna bananer på vintern. Våra bilar är tempererade.
Meny